Otsikon viisaus lukee Oikia Sähäkkä Sabina -pussin yläosassa. Minä olen saanut osakseni kritiikkiä siitä syystä, että en ole blogissani varoittanut sipsien syönnin epäterveellisyydestä. Niin vaikeaa kuin se onkin minulle niin myönnän sen nyt teille kaikille: Sipsien syöminen ei ole terveellistä! Blogini ei kuitenkaan pyri edistämään kansanterveyttä tai toimimaan hälytyskellona epäterveellisistä elintavoista. Mikäli sinä ylensyöt sipsejä niin uskon, ettei blogini ole siihen syypää. Blogini voi parhaimmassa tapauksessa olla siihen syypää, että ylensyöt hyviä sipsejä pahojen sipsien sijaan!

Olen pitänyt blogista nyt jonkin aikaa taukoa, osin harkitusti ja osin aikaansaamattomuuttani. Fakta on kuitenkin se, että tämä tauko on mahdollistanut minulle tutustumisen uusiin sortteihin ja nyt aion jakaa teille tunteitani.

Estrella Hot chili & Sourcream

IMG_20200508_195907721%5B1%5D.jpg

Mitä mä tästä sanoisin? No mä sanon sen: MÄ RAKASTUIN. Tämä ihanuus on joutunut odottamaan hetkeään parrasvaloissa siitä lähtien kun mä tutustuin häneen jo viikkoja sitten. Se oli aika lailla rakkautta ensipuraisulla. Pussi seuraa perinteistä Estrella -linjaa eikä hypi silmille. HOT CHILI kuitenkin antaa osviittaa siitä, että tämän pussin sisältö voi olla melko hottia kamaa. Siis tulista. Ja niin on. Muttei samalla lailla kuin blogissa aikaisemmin arvosteltu wasabi-pallero. Ei, vaan niin että se tuntuu sopivalta. Mä myönnän: olen syönyt useita pusseja tätä sorttia sen jälkeen, kun ensimmäisen kerran ostin kokeiluun, vaikka pyrinkin maistamaan sortteja ensimmäistä kertaa arvostelun yhteydessä. Hot chilli & sourcreamissa yhdistyy parhaat puolet monesta sipsi-sortista: on ranchin rapeus ja savu, on sour cream & onionin perinteikäs maltillinen mutta ahh niin herkullinen mauste ja näiden päälle vielä mainittu tulisuus. Eikä se mene överiksi! Tämä sorttia ei vedä vertoja aikaisemmassa kirjoituksessani arvostelluille sorteille tulisuuden osalta, mutta näistä jää sellainen sopiva polte huuliin, että kun huulia nuolee ihanan herkutteluhetken jälkeen niin maistaa perunalastujen maun edelleen. Voin tätä ehdottomasti suositella, mikäli uskaltaudut perinteisten makujen ulkopuolelle, mutta silti haluat pysyä turvallisella alueella. Tykkään. 4,5/5.

 

Oikia Sähäkkä Sabina

IMG_20200508_195941505%5B1%5D.jpg

Sabinaan perehdyn hyvän ystäväni suosituksesta, kiitos R. Ja kyllä. Ei tämä ihan mahdoton tapaus ole. Tämä arvio on aito alkuperäinen, eli tehty yhden kokeilukerran perusteella.

Ensin mausta puski läpi semmoinen tulisen (vihreän) paprikan inhottava tuntemus. Ihmisenä, joka ei pidä paprikasta, se ei ollut mikään mieluisa yllätys. Alkumaku kuitenkin häviää nopeasti. Jäljelle jää ihan miellyttävä maku, joka muistuttaa ajatuksen tasolla tulista chilillä maustettua kartano-lastua. Ei paha siis. Oikia ei ole mikään oikeinkirjoituksen mestari, mutta yhdyssanavirheineen kaikkineen makukuvaus vastaa todellisuutta hyvin: "vihreä chili perunasipsi". Siltä tämä maistuu. Plussapisteitä siitä, ettei tämä ollenkaan maistu keinotekoiselta, sitä saa mitä tilaa. Pussin takapuolella selviää viljelijän nimi ja tästä tulee kieltämättä fiilis, että nyt oikeasti kyse on aidosta tavarasta. Vaikka Real Snacks Oy onkin sipsin tuottajana ja se tietääkseni onkin melko suuri yritys niin Oikia antaa kyllä mielikuvan paikallisesti tuotetusta lähituotteesta. Maultaan ei parasta a-luokkaa, mutta ehdottomasti kokeilemisen arvoinen tapaus. 3/5.